Na přelomu 19. a 20. století vypadaly naše vesnice zcela jinak než dnes. Zatímco obytná stavení měla zdivo převážně z kamene nebo z nepálených cihel ("vepříků"), střecha byla mnohdy ze slaměných došků nebo dřevěných šindelů. Příslušenství zemědělských stavení, tj. stodoly, chlévy a různé kůlny, bývalo převážně ze dřeva. Nelze se tedy divit, že "červený kohout" byl dosti častým hostem. V roce 1907 shořely stodoly na statku pana Millera v Kotopekách. Tehdy se zamysleli majitelé větších usedlostí a do obecního zastupitelstva přišli s myšlenkou na zakoupení stříkačky i vycvičení její obsluhy a prakticky k založení hasičského sboru. Průkopníky této myšlenky byli starosta obce Václav Lukařský, Jan Lukařský, Václav Hoffman st, Václav Břeh, Josef Fryš st., František Formánek, Matěj Roušal, a Václav Tocauer. Mezi občany bylo veliké nadšení, avšak na tento jasný záměr byla jediná rada: roku 1908 byla mezi občany uspořádána sbírka s tím, že chybějící rozdíl bude uhrazen z prostředků obce. V následujícím roce již stála pod kolnou rolníka Hofmanna červená stříkačka - dvoupístá krasavice se zlatými linkami a hrdým nápisem "KOTOPEKY-1909".
Všem členům provizorní ukrytí nevyhovovalo, avšak na postavení zbrojnice opět chyběly peníze. A znovu se ukázala soudržnost občanů. Rolníci, kteří měli potahy a vozy, zakoupili a dovezli cihly z Komárova, další nadšenci se podíleli na řemeslných pracích: zedníci postavili zdivo, tesaři svázali krovy a latě, i pokrývač se našel. Zkrátka pomáhal každý, kdo měl ruce a nohy.kdo neměl příležitost, přispěl jídlem či pitím. Zbrojnice byla dokončena na podzim roku 1912.
Od r. 1939 do konce II.světové války byla činnost sboru omezována tím, že mladí lidé byli posíláni do německých továren za prací, tzv. totální nasazení. Kulturní činnost se omezila pouze na pořádání hasičských bálů vždy jednou do roka.
V r. 1946 se ve spolupráci s tehdejším MNV podařilo získat motorovou stříkačku, která se zapřahávala za koňský povoz až do r. 1975, kdy byl získán starší automobil GAZ. Stará stříkačka šla na výměnek. Bohužel později na nátlak funkcionářů obce v rámci některé "železné neděle" do šrotu.
V letech 1971-75 byla postavena nová zděná zbrojnice.
1. prosince 1994 byl přivezen automobil Tatra CAS-32 (cisterna a stříkačka) zakoupený od Poldi Kladno.
Hasiči po dobu své skoro již stoleté existence zasahovali nejen v naší obci, ale i v přilehlém okolí. Každoročně se zúčastňují různých oblastních soutěží.
Pomocnou ruku podali při několika povodních, které naše vesnice již několikrát postihly. Při povodni v r. 1995 byla dokonce hasičská zbrojnice do 1 m zatopena. Jediné, co se podařilo zachránit, byl automobil Tatra, s kterým hasiči ještě před největším přívalem vody vyjeli. Tento automobil pak velmi pomohl při popovodňových úklidech, kdy bylo třeba celou vesnici očistit od nepříjemného bahna a špíny.